-
АРХИВ
-
Lambo показа шасито на новата си суперкола
-
Франкфурт 2011: Щатският звяр Chevrolet Miray
-
Новият папамобил ще е хибрид на Mercedes
Mitsubishi ASX е най-новото попълнение в гамата на японската марка. Продава се от няколко месеца в България и може би единствено кризата, свила няколко пъти родния автомобилен пазар, е причина да не го виждаме под път и над път из България. Защото иначе е симпатичен, компактен градски SUV с много достойнства.
И имаме добра новина за онези, които кризата само ги притеснява, а не просто засяга сериозно - новият му дизел харчи много малко и в някои отношения се държи като бензинов двигател. ASX ползва платформата и някои от частите и агрегатите на Outlander, но чисто визуално е взел физиономията на Lancer. Което е друга добра вест, защото хем излъчва агресия и гледа лошо, хем характерът му е по-благ заради по-високата каросерия и заоблените форми. Погледнат отвсякъде, автомобилът изглежда безупречно.
Първото, което ми прави впечатление в интериора, е високото качество на материалите. Пропуснах да вметна, че взехме за тест до Велико Търново и обратно ASX 1,8 DI-D ClearTec с най-високото оборудване Instyle+. Което излиза 60 990 лв. Струва ли си парите? За мотора и ClearTec ще стана дума по-долу. Разпологаме с кожен салон, а поставените на най-видни места и най-достъпни за сетивата пластмаси са меки на допир.
Подлакътникът е подвижен, а в него намирате входове за USB, AUX и 12V. Няма да мога да изредя всичко, ще наблегна на най-приятните и практични неща. Като например стъкленият покрив с вътрешно диодно осветление. Покрит е от кора, която се плъзга автоматично, при това колкото поискате. Под открито небе, особено през зимата, когато всеки слънчев лъч си е бонус, усещането за пасажерите е коренно различно. "Отваря" се целият интериор, който и без това е достатъчно просторен.
Автомобилът е компактен, но в Mitsubishi доста удачно са се справили с разпределението на пропорциите. Багажникът е с обем от 442 л - по-голям е от този на някои конкуренти, пред други отстъпва. Спокойно може да побере саковете на двама души за море или ски. Че и с играчките на едно дете може да се справи в добавка. На втория ред седалки двама възрастни се чувстват комфортно. Същото се отнася за шофьорската седелка и тази от дясно. Видимостта от всички позиции е отлична.
Така, след като се натоварихме и потеглихме, мога да разгледам какво предлага ASX в графата технологии. Още при отварянето на петата врата съзрях субуфера на впечатляващата аудиосистема Rockford Postgate (710W усилвател и 8+1 колони). Уверявам ви, че "звуковата картина", както се изразяват някои, може наистина да бъде брутална. Отделно разполагате с мултикомунакационна система с тъчскрийн, навигация, бордови компютър, bluetooth, камера, която помага при паркиране назад с изображение на екрана и т.н. и т.н. Много ефектно се работи с панелът й, който се отваря, за да му поставите DVD или MP3, примерно.
С това оборудване автомобилът върви с чип за базключово отключване и стартиране на двигателя (има бутон) и чипът само трябва да е под ръка. На първия светофар усещам една от функциите на ClearTec. Разполага с автоматична "Stop&Go" система, която гаси мотора при отделяне на крака от съединителя. И го стартира почти неусетно с обратното движение. Така се спестява гориво и по-малко се замърсява околната среда. За което има още две чудесии - регенериране на енергията при боравене със спирачния педал (не е KERS като във Формула 1) и индикатор на таблото кога е най-добре да сменяте предавки (излиза надпис shift и стрелка).
С всичко това и новият дизелов двигател, ASX трябва да харчи много малко, ако се вярва на официалната информация - 5,7 л/100 км средно. Което звучи невероятно дори за малък всъдеход със скромните 1525 кг с 4х4. Защото се предлага и без двойно предаване.
Имам богат опит с 2-литровия TDI ("помпа-дюза") на Volkswagen в Lancer. Отличен е като икономичност и динамика, но е малко шумен, работи твърдо и има турбодупка. 1,8 Di-D качва нивото значително, най-малкото е "комън-рейл" - по-модерната технология. Работи плавно, а 150-те му "коня" са достатъчно мощни и пъргави, насочвани умело от отличната 6-степенна механична трансмисия. Турбодупката тук е нищожна.
Като повечето дизели е просто перфектен и еластичен на ниските и средни обороти - 300 Нм максимален въртящ момент се стоварват още между 2000-3000 оборота. В началото може да го вземете за бензинов, защото е тих, отделно каросерията е обезшумена добре. Чува се само свистенето на турбината, но онези, дето обичаме колите и още повече обичаме да ги караме, даваме мило и драго за това свистене.
На излизане от София ми прави впечатление, че средният разход е около 8 литра. Хм, дали пък наистина няма да ни изненада? Все по-малко се удивлявам, колкото повече ASX "лапа" километрите. В един момент бордовият компютър показваше под 6 л, когато шофирахме доста уставно заради камерите и пътните полицаи. В крайна сметка изминахме към 500 км при отчетени 6,2 л/100 км с трима възрастни мъже на борда и постоянно включен климатроник. И не сме го щадили, както може да се предположи.
Предполагам как се справя дизелът с по-лекия и много по-аеродинамичен Lancer и направо завиждам...
Пробвахме двойното предаване на много лек офроуд, защото макар да има 4WD, че и блокаж (избирате ги с контролер между предните седалки), ASX далеч не е автомобил за тежки трасета. Няма да ви предаде, стига да не искате от него повече от това, на което е способен. Основното му предназначение обаче е да ви вози по нормален път, независимо дали в града, на дълъг път, на пикник, за риба и т.н.
По-долу ще видите, че триото от Проспорт.бг има някои забележки, но като цяло сме много доволни от автомобила. С това оборудване и двигател ще е грехота крайният извод да е негативен. Няма начин. А дали си струва парите? Ами 61 000 лв. не са малко пари, но защо да не поглезите с една многофункционална кола с най-разнообразни предназначения. Можете да имате ASX и за много по-малко - без скъпите екстри.
Като каросерия и практичност - такива ще са возилата на бъдещето. Също и като разход на гориво...
Плюсове
+ Отличен дизайн. Няма нищо шашкащо, но и нищо дразнещо, просто една добре изглеждаща модерна кола.
+ Добри пространствени пропорции в интериора.
+ Не знаем нищо за 1,6-литровия бензин (117 к.с.), но дизелът е дяволски добър. Без забележки!
+ Изобилие от екстри и нива на оборудване. Можете да си позволите доста глезотии, но и за 45-50 хиляди ще ви върши отлична работа като семеен автомобил.
Минуси
- Окачването е прекалено твърдо или просто не е настроено добре. Колата подскача при неравности, например бабуни, а с такива са пълни дори оскъдните ни (добре, че е Бате Бойко) магистрали. На места задницата поднася за миг и така се внушава чувство за нестабилност. А ASX не е нестабилен, разполага със стабилизиращата програма на Mitsubishi и като цяло стъпва добре, не се клатушка в завои.
- Два двигателя в гамата са малко, няма да е лошо да се добави и по-голям бензинов агрегат.
- Същата работа и при трансмисиите - 5-степенна механична за 1,6 и 6 скорости за дизела. Липсва автоматик, от това губи модела.
Технически показатели
Mitsubishi ASX 1.8 Di-D
Двигател - 4-цилиндров, дизел
Работен обем - 1787 куб. см
Максимална мощност - 150 к.с. при 4000 об
Макс. въртящ момент - 300 Нм при 2000-3000 об/мин
Ускорение 0-100 км/ч - 10 сек
Максимална скорост - 198 км/ч
Трансмисия - 6-степенна механична
Разход на гориво - 5,7 л/100 (комбиниран, по заводски показатели)
Вредни емисии (CO2) - 150 г/км
Гуми/джанти - 215/60/R17
Тегло - 1525 кг
Обем на багажника - 442-1219 л
Базова цена - 33 990 лв. (за 1,6 2WD)
|