-
АРХИВ
-
Toyota Prius удари 1 милион в САЩ
-
Само 400 броя от Impreza WRX STi tS
-
Mercedes с проект за градски коли
Може да не вярвате в електрическото бъдеще на автомобилите, но то ще ни застигне дори по-бързо от очакваното.
Едно от доказателствата вече е в България - Mitsubishi i-miev. По-запознатите може да са чели някъде за това напълно електрическо возило. Днес български журналисти направиха по няколко километра зад волана на електрокара из София.
Официалната му премиера ще е през юни на софийския автосалон, но ако има мераклии, могат да си го поръчат още сега в "Балкан стар". Цената е 29 990 евро без ДДС. Подробно ще им си обясни как работи и т.н.
Това не е точно тестдрайв. Запазвам си правото да направя подробен и обективен през лятото, когато лично ще изпробвам и процеса на зареждане с ток. Сега само ще разкажа това, което видях, усетих и... не чух. Разклонител няма да търся - машинката си има всичко (виж галерията).
i-miev е в България заради конференцията за електромобилите в четвъртък и петък в столицата. Чакаме я с интерес, защото на форума може да стане ясно дали родното правителство ще се реши по подпомага вносителите на такива автомобили, техните собственици и останалите по (електрическата) мрежата. Така поне е в белите страни.
Както вече сте се уверили от снимките, i-miev е типичен градски автомобил, чийто пробег с едно зареждане в контакта достига 150 км. У дома това ще ви отнеме 6-8 ч и 2-3 лв. за изцяло пълна батерия. Бързото зареждане пък става за половин час. В България още няма инфраструктура за този процес - още един въпрос за конференцията.
На задния ред седалки могат да се возят и възрастни хора - мъник е, но с голяма база. Аз първо седнах да карам, а после се и повозих. Ключът на стартера е напълно нормален, завърта се като при редовите коли. На таблото трябва да светне надпис Ready. Нищо не чувам. Ама абсолютно нищо, не е като при хибридите, където все пак разбираш, че двигателят е "запален" от леко разтърсване.
Получавам инструкция да тръгна. И тръгвам. Трансмисията е автоматична, като освен познатите режими, има и такива специално за шофиране в града (В) и на извънградско (С). Самото табло е малко и електронно. Там личат надписите Charge (когато батерията се зарежда) и Eco, има показател колко километра ви остават до зареждане и такъв за самата енергия с изобразена бензиноколонка. Което буди усмивки.
И аз вече знам - бензин няма! Автомобилът върви абсолютно безшумно, но набира съвсем прилично и при режим В спира сам, когато си вдигнете крака от педала за газта. Кара се много леко, воланът е лек и "повратлив". И как иначе при тия 13-цолови колела... Аз поне свикнах бързо. Няма нищо шашкащо, всичко останало вътре си е като при "нормалните" коли.
Връщането към "рутината" също ми дойде изневиделица - в първите няколко километра после трябваше да свикна с боботенето на дизела на личното ми возило.
Засега ще спра дотук, защото тепърва ще се говори и пише много за този автомобил и неговите събратя. До 2015 г. на всеки модел в гамата на Mitsubishi ще има по един електрически и/или хибрид, който пак ще може да се зарежда с ток.
Симпатичният i-miev сега навлиза в Европа, а през април е премиерата му в САЩ. В Норвегия вече са поръчани 400 броя. А в по-големите страни се планират обеми от над 1 милион от въпросната 2015 г.
Добре дошли в смелият, нов свят!
Технически показатели
Mitsubishi i-miev
Двигател - Реверсивен синхронен трифазен електродвигател с постоянни магнити
Максимална мощност - 67 к.с. при 2500-8000 об
Макс. въртящ момент - 180 Нм при 0-2000 об/мин
Задвижване - задно
Ускорение 0-100 км/ч - 16 сек
Максимална скорост - 130 км/ч
Консумация на ел. енергия - 135 Vh/км
Акумулаторна батерия - Литиево-йонна
Напрежение - 330 V
Тегло - 1110 кг
Обем на багажника - 235-860 л
Цена - 29 990 евро без ДДС.
|