-
АРХИВ
-
Прюис се представя в Щатите през януари в Детройт
-
Българин ще учи дизайн в Lamborghini
-
Шанхай 2011 - Електрически скутер от VW
В последните години Ford е извън клишетата. И сами можете да се убедите в това, дори ако не притежавате Ford. Личи по дизайна - вътрешен и външен. Поради тази причина и аз подходих "извън клишетата" към семейния ван Grand C-Max. И защо трябва задължително да е семеен? Не може ли да е нещо различно?
Мислех за това на път за Ловеч с взетия за тест Grand C-Max. Имах шанса да го пробвам заради полуфинала за Купата на България Литекс - Левски. Нещата се връзват, защото Ford има много общо с футбола покрай Шампионската лига, а на родна земя е спонсор на турнира, за чиито финал вече се класираха ЦСКА и Славия.
Не ми се случва за първи път да съчетавам двете неща, но всичко сега е много различно. Първо, съвсем сам съм, а колата предполага повече пасажери. Второ, не е дизел, а това се случва все по-рядко на тест. Трето, натъпкана е не само с екстри, а и с много нестандартни решения, така че потеглям със сериозни съмнения дали ще ги опозная всичките.
Нека започна оттам, че Grand C-Max е 7-местен, като третият ред седалки (две) е напълно реален. Аз съм с нормално телосложение, седнах там и не ми се наложи да си представям, че съм жизнерадостен хобит. Ако тези седалки не ви трябват, правите под с тях и значително увеличавате багажното пространство. Иначе то е нищожно, но няма как - ванът има компактни размери.
Забелязвам и една друга "магия", но на втория ред. Средната седалка там може да влезе... в тази отдясно. Така си освобождавате място за ски или нещо друго. Голямо предимство са страничните плъзгащи се врати - така достъпът е по-лесен, можете да тикате по-обемисти предмети или по-лесно да излезете от колата, ако сте паркирали, да речем, край кино "Арена" в четвъртък.
Разполагам още със стъклен покрив с кора, която се прибира и отваря на импулси, климатроник, парктроник, управление на аудиосистемата от волана, круиз контрол, безключово запалване на мотора, огледало за следене на седящите отзад... Лостът за 6-степенната предавателна кутия е "качен" удобно на централната конзола. Като стана дума за аудиото - доста добро е, с баси, които удрят в гърдите. Сякаш има още едно сърце този автомобил.
Тук идва ред да обърнем внимание на основното му сърце - 1,6-литровият бензинов турбодвигател ЕcoBoost със 150 к.с. Късметлия съм, това е най-интересният мотор в богатата двигатетелна гама на модела, включваща по два бензинови и дизелови агрегата, но с много по-изобилен избор на максимална мощност. В случая конкретно можете да получите и 180 "коня" от същия 1,6 EcoBoost.
Покрай личната ми кола и разни други дизели, почти отвикнах да карам бензинови возила. И правя неуместни сравнения. Струва ми се, че моторът се държи като дизелов, защото е доста еластичен и на магистрала, ако сте по-мързелив шофьор, не е необходимо дори да превключвате. Правих си експерименти с четвърта и пета предавка, оборотите падаха около 1000, но успявах да дръпвам само с газта. За което си има логично обяснение - високият въртящ момент, връхлитащ още на ниските обороти (виж по-долу).
Не само двигателят е тих, във Ford са положили усилия да изолират автомобила също така от аеродинамичния шум и от този на гумите.
Отчетеният среден разход на гориво от бордовия компютър бе 8 л/100 км. Има какво да се желае, но в интерес на истината ванът бе много нов преди месец - на около 1000 км. Предполага се, че при разработен двигател ще харчи по-малко.
Покрай равномерната и плавна работа на мотора, впечатление почти веднага ми направи отличното пътно поведение. Страшно важно е в днешни времена по-високите автомобили - всъдеходи и ванове, да се държат като ниски коли. Шофьорът да остане с впечатлението, че кара по-лек автомобил. Така въпреки дъжда придобих увереност и спуснах s-образния наклон преди Ябланица в лявата лента, изпреварвайки доста машини.
Същото нещо се случи на връщане, но вече на фарове и по обратния наклон. Тук се сещам за един от ключовите моменти в теста - карането на тъмно. Така човек има шанса да надникне и в "тъмната" страна на всеки автомобил. А тъкмо си мислех, че само ще хваля, защото няма за какво отрицателно да се хвана.
Знаете каква тъмница е по родните пътища. Така излезе един минус - осветяването в интериора не е на ниво. Имам предвид, когато не сте запалили вътрешните лампи. Съвременните коли разполагат със светлинки на волана, централната конзола и т.н. Така е хем по-уютно, хем имате някаква светлина в салона - за да смените диска, да вземете напитка и т.н.
Пуснах в тъмницата друг автомобил напред, за да ме води в непрогледната нощ, но точно преди магистралата (пак по s-ките) подло го изпреварих, защото десният ми крак не издържа на напрежението, подмамен от отзивчивия педал на газта.
Беше приятно пътуване с отличен автомобил, закарал ме на един от най-добрите мачове в родния футбол този сезон. Най-важното е, че погледнах на тази кола нестандартно и тя никак не ме разочарова, напротив. Отвърна ми авантюристично. Защо пък точно фамилен ван?
Може да го ползвате да ходите с тайфата приятели на мачове по мъжки (или по женски) на ски, на уикенди в планината, на излети... Също така с други двойки и без деца, защото предишното звучи доста утопично. Кога 4-5 жени едновременно ще пуснат мъжете си за рандеву с кола, която изглежда толкова добре отвътре и отвън?
Плюсове
+ Отлично съчетание между външния и вътрешен дизайн. В случая красотата не е самоцел, а носи и удобства.
+ Чудесен двигател, предавателната кутия също я бива - работят в добър дует.
+ Много практични решения със седалките и самите редове. Лесно и бързо се борави с тях.
+ Материалите в интериора са от високо качество.
Минуси
- Стана въпрос за липсата на "светулки" по волана и централната конзола. Фаровете също трябва да са малко по-добри.
- С повече отделения са вещи салонът щеше да е наистина перфектен. Все пак Grand C-Max си остава семеен автомобил, каквото и да говорим.
- Бордовият компютър трябва да е по-подробен и по-достъпен за човъркане.
Технически показатели - Ford Grand C-Max
Двигател - 4-цилиндров, бензин, турбо, директно впръскване
Работен обем - 1596 куб. см
Максимална мощност - 150 к.с. при 5700 об
Макс. въртящ момент - 240 (270 при овърбууст) Нм при 1600-4000 (1900-3500) об/мин
Ускорение 0-100 км/ч - 9,9 сек
Максимална скорост - 202 км/ч
Трансмисия - 6-степенна механична
Разход на гориво - 6,8 л/100 (комбиниран, по заводски показатели)
Вредни емисии (CO2) - 159 г/км
Гуми/джанти - 215/55/R16
Тегло - 1500 кг
Цена - 42 880 лв. (за ниво "Тренд"), 46 200 лв. (на тествания "Титануим") с пет години гаранция.
|